Saturday, August 21, 2010

HAVE TO READ THIS

Sayang Rasullulah Kepada Umat

-Pagi itu suasana cukup sunyi,hening dan terasa begitu sayu. Tidak pernah mereka merasakan sedemikian.Seolah-olah ada sesuatu yang akan berlaku.Namun seperti biasa, pagi itu mereka sahabat-sahabat Rasullulah s.a.w akan mendengar satu khutbah yang akan disampaikan oleh baginda.Saidina Abu Bakar, Umar al-Khattab, Uthman bin Affan serta Ali bin Abi Talib, mengambil tempat masing-masing.Dan sampai masanya Rasullulah s.a.w menatur langkah kakinya menuju ke mimbar.
Rasulullah memulakan bicaranya dengan suara yang agak terbatas ekoran keadaab kesihatannya yang tidak mengizinkan sejak beberapa hari yang lalu. Namun digagahi jua kerana beginda tahu, itulah satu-satunya peluang untuknya menyampaikan amanat terakhir kepada seluruh umatnya yang amat disayangi.
Rasulullah memulakan khutbahnya: "Wahai umat ku, kita semua ada dalam kekuasaan Allah dan cinta kasih-nya.Maka taatlah dan bertawakalah kepadanya. Ku wariskan dua perkara pada kaliana, al-Quran dan sunnah ku.Barang siapa mencintai sunnah ku, bererti mencintai ku, akan masuk syurga bersama-sama aku'.
Selesai ucapan tersebut, Rasulullah menatap wajah para sahabat sedalam-dalamnya.taktala rasulullah memandang Abu Bakar, terlihat mata Abu Bakar jernih menahan sedih, manakala dada uthman naik turun menahan kesedihannya, Umar menghela nafas panjang manakala menantu Rasulullah Ali bin Abi Talib menundukkan muka kerana tidak sanggup bertentang mata dengan Rasulullah.Khutbah yang disampaikan oleh Rasulullah cukup terkesan di hati para sahabat.Tanpa perlu diumumkan masing-masing seolah-olah faham, saat perpisahan mereka dengan Rasulullah semakin hampir!
Matahari kian tinggi, pintu rumah Rasulullah mesih tertutup rapat.Di dalam rumah tersebut, Rasulullah terbaring lemah dengan keningnya yang berkeringat dan membasahi pelepah kurma yang menjadi alas tidurnya.Tiba-tiba dari luar pintu terdengar seseorang yang mengucapka salam."Assalamualaikum, bolehkah saya masuk?" Tanya suara tersebut. Fatimah yang berada di sisi Rasulullah bingkas bangun dan berkata sesuatu kepada orang tersebut."Maaf, Ayahku sedang demam." kata Fatimah yang membalikkan badan dan menutup pintu.
Fatimah mendapati semula ayahnya.Lalu Rasulullah bertanya,"Siapakah itu wahai anak ku?"
"Tak tahulah ayah ku, baru sekali ini aku melihatnya," tutur Fatimah lembut. Rasulullah menatap puterinya itu. Dengan perlahan Rasulullah berkata, "Ketahuilah, dialah yang menghapuskan kenikmatan sementara, dialah yang memisahkan pertemuan di dunia.Dialah malaikat maut". Sebaik mendengar kata-kata tersebut, dada Fatimah terus sebak. Dia cuba menahan ledakkan tangisannya.
Akhirnya Rasulullah menyuruh Fatimah menjemput 'tetamu' tersebut.Malaikat maut datang menghampiri lalu rasulullah bertanya,"Mengapa Malaikat Jibril tidak ikut sama menemanimu". sebelumnya Jibril sudah bersiap sedia di atas langit dunia menyambut ruh kekasih Allah dan penghulu dunia ini."Jibril jelaskan padaku apa hak ku nanti di hadapan Allah?" tanya rasulullah S.a.w. "Pintu langit telah terbuka,para malaikat menanti ruhmu.Semua syurga terbuka lebar menanti kedatangan mu. kata jibril. Jawapan yang diberikan seolah-olah tidak dapat mengembirakan Rasulullah. Lalu Jibril bertanya, Wahai kekasih Allah, apakah tuan tidak gembira dengan berita ini?" Rasulullah bertanya,"khabarkanlah kepadaku bagaimana nasib umatku kelak?" "Jangan bimbang wahai Rasul Allah, aku pernah mendengar ALLAH berfirman kepadaku: 'Ku haramkan Syurga bagi sesiapa saja,kecuali umat Muhammad telah berada di dalamnya," kata Jibril
Detik-detik semakin dekat,sampai masanya Izrail melakukan tugasnya.Dengan cukop perlahan, roh Rasulullah ditarik.Ketika itu kelihatan peluh dingin merecik di dahi baginda.Urat-urat lehernya menengang."Jibril betapa sakinya sakaratulmaut ini," perlahan Rasulullah mengaduh.Fatimah yang berada di sisi ayahnya memejamkan mata.Tidak sanggup dia melihat ayahnya berada dalam kesakitan. Manakala Ali , terus menundukkan kepalanya menahan kesedihan.Jibril terut memalingkan mukanya.
"jijikah kau melihat ku. hingga kau memalingkan wajahmu Jibril?" Tanya rsulullah kepada malaikat pengantar wahyu itu."Siapakah yanh sanggup melihat kekasih Allah direnggut ajal." kata Jibril.
Sebentar kemudian terdengar rasulullah berkata,"Ya Allah, dahsyatnya sakit maut ini.Timpakan saja semua seksa maut ini kepada ku, dan jangan kepada umatku." Badan Rasulullah mulai dingin,kaki dan dadanya sudah tidak bergerak lagi.Bibirnya bergetar seakan hendak membisikkan sesuatu, Ali segera mendekatkan telinganya.
"Peliharalah solat dan peliharalah orang-orang lemah di antara mu," kata Rasulullah.Di luar rumah,tangisan para sahabat mula kedengaran.' Sahabat saling berpelukan Fatimah menutupkan tangan di wajahnya, dan Ali kembali mendekatkan telinganya ke bibir Rasulullah yang mula kebiruan."Ummatti,ummatti.ummatti.!"(umatku,umatku,umatku) Sebaik sahaja lafaz itu diucapkan berakhirlah hayat baginda, dan Rasulullah telah tinggalkan para sahabat dan umat islam untuk selamanya.

No comments:

Post a Comment